• slide-4-Foto-RB-na-bewerken
  • slide5-Foto-kaartje-na-bewerking
  • slide6-Foto-wetboek
  • slide7Foto-biljetten

Let op! Een flitspaal!

op .

U kent het vast wel. Terwijl u druk bezig bent om de ruzie tussen de kinderen op de achterbank van de auto voor de zoveelste keer te sussen, hebt u de blik even niet op de kilometerteller gericht met een flits als gevolg. Voor vele automobilisten is de verkeersboete op zich al ergernis genoeg, voor diverse automobilisten kan de schade aanzienlijk hoger uitpakken.De verkeersboetes zijn tegenwoordig gekoppeld met het systeem van de fiscus, die met de boetes in de hand het privé gebruik van vele leaserijders onder de loep neemt. Want ondanks dat velen aangeven dat er niet privé wordt gereden met de auto, is dit in de praktijk echter niet zo. Vaak denkt men met een achteraf opgestelde rittenregistratie de meubelen te kunnen redden, maar de rechtspraak wijst uit dat belastingplichtigen altijd aan het kortste eind trekken. Legt u het zakelijke karakter van uw rit maar uit nadat u geflitst bent nabij de Efteling op zondagmiddag. De fiscus legt niet alleen een naheffingsaanslag op, maar vaak direct 50% boete erbij, soms zelfs 100%. Dan heb ik het nog niet gehad over de situaties dat er wel bijtelling wordt aangegeven, maar waarbij dat eigenlijk niet hoeft. Zo ligt er rechtspraak over een bestelbus met 1 bijrijderstoel waarbij geen bijtelling hoefde te worden aangegeven omdat de bus te vies was om privé mee te rijden. Ook ligt er een uitspraak waarbij er wel een bijrijderstoel was, maar dat er altijd een collega mee moest i.v.m. het uitladen van de bestelbus, geen bijtelling. Hebt u een verklaring geen privégebruik dan hoeft er eveneens geen bijtelling plaats te vinden, maar dan mag er beslist geen enkele kilometer privé gereden worden. Mocht uw partner bellen of u de kinderen van de kinderopvang wilt halen dan weet u wat u moet zeggen.